Humax IRHD-5000C tv tuner

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 91 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Humax IRHD-5000C tv tuner op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

General Leen 18-05-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Ook bij mij na precies 2 jaar en 2 maanden gaf de decoder de geest, bleef hangen in de boot. Niets meer mee te beginnen.
Kastje open gemaakt en een verdachte electrolytische condensator aangetroffen (condensator stond bol met aan de bovenkant lichte lekkage). E.e.a. gekeken op diverse fora, het blijkt dat dit apparaat problemen heeft specifiek met de voeding, en nog specifieker met de condensatoren. Ik heb de gok genomen, condensator C12 vervangen (2200 microFarad/10Volt) door een zwaarder type, (2200 microFrarad, 40V). En ik was weer een blije appelbol want hij werkt weer!!!! Kosten 70 cent en wat gerommel met de soldeerbout!

FransJV 19-02-2012

Bedankt voor deze nuttige info. Ik heb ook een dergelijk apparaat maar nog geen problemen. Hou het zeker in de gaten.
Weet van iemand met 2x een Digitenne ontvanger. Beide defect en beide het condensator probleem. Beide vervangen en doen het weer.

Willem-A 19-02-2012

Hallo Frans,

Je mag je toch gelukkig prijzen als het op die manier is opgelost, want zoals je eerder wellicht gelezen zal hebben, raakt er dan vaak meer defect en dan is het niet meer zo gemakkelijk een reparatie uit te voeren.

Gr. Willem.

erwinh 23-08-2012

Goedzo! Heb net hetzelde gedaan :
1x 2200uF 25V en 1x 680uF 25V vervangen en klaar is kees! Kosten: 60cent. Ben zeer blij want deze tuner is in staat tegelijkertijd HDMI en component video aan te sturen, ideaal om een HD beamer aan te sturen met UTP kabel door de electrabuis! Beeldkwaliteit is en blijft geweldig en de tuner zapt met gezwinde spoed door alle zenders heen! Helaas is ie niet meer te koop... :(

Jannie21 15-04-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Het apparaat geeft regelmatig storingen (geprogrammeerde programmas worden dan niet opgenomen). Na twee jaar (net nadat de garantie is verlopen) stopte hij er helemaal mee. Nooit meer een Humax!

evertjan 60 14-03-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Heb de Humax nu ruim 2 jaar in gebruik. Heeft altijd perfect gewerkt, tot deze week 14 maart 2011.
Deed niets meer. Gereset op de gebruikelijke manier.
Heb nu alleen "boot" in het scherm en verder niets. Geen beweging meer in te krijgen. Garantie helaas verlopen dus kosten rekening man.
Ga nu denk ik toch maar over naar CI+.

RoKo Techniek 19-10-2011

Condensator laten vernieuwen in de voeding
kan bij mij gebeuren RoKo techniek

Ben 05 30-11-2011

ik heb exact het zelfde wat er stuk? ik heb gehoord de condensator die zijn zwak maar wat zijn de kosten?

koekeloer 16-01-2011
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Na ruim 2 jaar gebruik is de humax overleden. Het begon met foutberichten dat de smartcard ingevoerd moest worden. Deze werd niet herkend. Een systeemreset heeft het probleem toen tijdelijk opgelost (laden van originele settings). Gisteren weer en na een paar keer poer off / on nu alleen nog maar BOOT in het scherm en nooit meer opstarten. Garantie is helaas al verlopen.

omegasoft 05-10-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Ik kocht deze omdat de afstandsbediening van een andere cable-receiver niet goed werkte (te gevoelig).
En ook om de HDMI uitgang !
Hij doet wat ik er van verwacht , verder een prima apparaat !
Het geluid over de optische uitgang klinkt wel een beetje licht en soms ietswat vreemd .
Verder een aanrader ! goed spul van humax !

ElineKlei 11-08-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Ik heb de decoder gekocht omdat die van een ander merk totaal niet goed te bedienen was.

Ondanks dat ik de eerste avond na wat spelen met de instellingen tot 2 keer toe een groen scherm kreeg (decoder van de stroom afhalen en weer opnieuw insteken lost dit bij mij op) vind ik het na ruim een week geen problemen een goede decoder.

Het beeld en geluid is via de hdmi en optische kabel uitstekend. De bediening is makkelijk en vlot, logisch. Teletekst werkt vlekkeloos. Op de decoder zelf kun je zien op welk kanaal de decoder staat, je hoeft voor radio dus niet je tv aan te zetten om te zien waar de decoder op staat. Je kunt de decoder ook bedienen op het kastje zelf, handig als de batterijen van de afstandsbediening op zijn.
De installatie is eenvoudig, binnen 2 minuten gebruiksklaar.
De knopjes en de smartcard zitten achter klepjes, deze komen op mij niet echt solide over, moeilijk weer dicht te krijgen, maar voor de werking van de decoder maakt dit niet uit natuurlijk.

jan 70 17-07-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

heb deze decoder nu 2 maanden en hij bevalt prima.via hdmi aan gesloten wat een beeld.instaleren ging ook erg snel.met andere woorden een prima ding.

Jalimaro2 18-03-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Wij hebben deze decoder nu sinds 2 weken in gebruik en zijn zeer tevreden.

De installatie incl het binnenhalen van de zenders verliep binnen 10 minuten. De gebruiksaanwijzing is zeer duidelijk.

Sony LCD via hdmi en hdmi switch aangesloten, en dit geeft perfect beeld met 1080i. Geluid via optisch naar AVR.

Aanvankelijk hadden wij last van blokkerig beeld van de HD zenders. Kwaliteit vh signaal was rond 50%.
Een betere kabel (merkloos)genomen, die we nog hadden liggen. Daarmee ging de kwaliteit vh signaal naar 60% met perfect strak plaatje.

FrankSchiedam 09-01-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Doordat Caiway de 25 analoge zenders inperkte tot 10+ moest er boven een oplossing komen voor digitale tv. De Humax kost bij Caiway 199 europ maar op internet snorde ik er een op (nieuw) voor 132 euro en ik moet zeggen dat hij meer dan prima bevalt. Enigste minpuntje is dat sommige kanalen bij sommige programma's brede zwarte banden links en rechts hebben. Daar nog geen oplossing voor gevonden. Zeer eenvoudig te installen (zeker met hdmi kabel (helaas niet meegeleverd (beetje vreemd dat ze wel scart kabels meeleveren voor hd ontvanger)). De Humax beviel me zo goed dat ik er nog een ter vervanging van de samsung digitale ontvanber heb gekocht. Het verschil tussen hd-ready en full-hd is toch wel aanmerkelijk dus moet eigenlijk mijn hd-ready ook nog een keer vervanger. Dat doen we maar na de crisis :)

ckok 03-01-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Deze decoder nu een klein jaar in gebruik en aanvankelijk zonder problemen. Sindskort heb ik last van een zwart/blauw scherm als ik over schakelen naar een ander kanaal. Kost meer tijd en is nogal storend. Vann alles al geprobeerd maar de oplossing nog niet gevonden. Begin steeds meer te twijfelen of dit wel zo'n goed apparaat is.

Ben4711 03-01-2010
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Sinds een paar dagen ben ik het bezit van de Humax IR-HD5000C. De Humax is aangesloten op de Panasonic TH-46PZ85E Viera.(Full HD) Het beste resultaat wordt bereikt door de Humax aan te sluiten op een HDMI ingang.Het gebruik van een goede interlink is het halve werk.(HDMI 1.3)De zenders(TV+radio)waren binnen enkele seconden gevonden en correct gerangschikt.Het installeren gaat via de installatiewizard en is een fluitje van een cent. Schermverhouding 16:9 beeldvullend. Resolutie ingesteld op 1080i en spelen maar. De Nederlandse gebruikershandleiding is zeer uitgebreid en duidelijk.Beeld en geluid zijn van Blu-ray kwaliteit. Ik ben zeer tevreden over het bedienings gemak van de afstandsbediening. De SD zenders worden in zeer goede kwaliteit weergegeven.(upscaling)Het is belang regelmatig software-updates te controleren en deze te installeren. Over the Air(OTA)is een standaard voor het overdragen van softeware via het omroepsysteem. Kortom een zeer goede decoder om digitaal te kijken en te luisteren.

wim19a46 25-12-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Zeer tevreden over de Humax IRHD-5000C. Het beeld in HD op mijn Toshiba tv is een plaatje; mooi rustig en scherp beeld. Ik heb deze decoder tevens aangesloten via een optische kabel op mijn Onkyo receiver. Deze springt automatisch over naar Digital DolbyPrologic II als er zo'n tv programma wordt uitgezonden.
Ook digitale radiozenders zijn erg zuiver van geluid.
DVD HD opname heb ik nog niet geprobeerd. Goed apparaat.

Ronald66 25-11-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Deze decoder laat zich eenvoudig installeren. Let wel op dat je de laatste firmware erop hebt staan (1.00.09), anders heb je problemen met NED1, 2 en 3 HD. De SD zenders worden op 576p weergegeven mits de weergave op original staat. De HD zenders op 1080i. SD zenders worden mooi weergegeven, HD zenders zijn super. Nu wachten tot er meer zenders in HD gaan uitzenden. Geluidskwaliteit via TV is goed, via home ciname system nog niet getest. Dit vereist een optische kabel.

Fritsflow 02-11-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Decoder geeft een prima beeld, ook op HD. Er valt op zich niets op deze decoder aan te merken.

Gebruiksvriendelijkheid is echterweer iets anders, maar dat geldt voor alle decoders. Ten eerste is het omslachtig er wer een kastje een een afstandsbediening bij te moeten hebben; alleen voor TV kijken heb je dus twee afstandsbedieningen nodig.. Daarnaast krijg je een enorme zenderlijst waar ook alles tussen staat waar je geen abonnement voor hebt. Dat zapt waardeloos. Je kunt wel een eigen lijst aanmaken onder "favorieten" maar dan moet je daar eerst naar toe gaan.

Veel handiger zou het zijn als de decoderfabrikanten Ci+ modules gaan maken die werken: alles in je TV, geen overbodige remotes en op je TV kun je wel gewoon zelf bepalen welke zenders er geprogrammeerd moeten worden. Om deze reden dus een lagere waardering voor gebruiksvriendelijkheid.

royd 30-09-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Eenvoudig in bediening. Superieure beeldkwaliteit, waarbij men het beeldformaat het best op automatisch kan zetten. Hierdoor wordt de beeld in de resolutie van de zender doorgegeven aan de TV. Nadeel hiervan is dat als men tussen een HD en niet-HD zender schakelt, de HDMI opnieuw ingesteld wordt wat extra tijd in beslag neemt. Maar dat euvel heeft men met iedere ontvanger met de auto optie.

reinos 06-09-2009

----------Update review, 6-9-2009-----------
Hallo allemaal

Mijn ervaring na een jaar in bezit zijn geweldig,zie ook mijn review van 01-2009.
Na de update jongsleden is er een hoop verbeterd kwa teletekst wat nu veel beter werkt.
De opstart tijd wat nog al lang is heb ik opgelost om hem niet meer uit tedoen, perfect.
Heb inmiddels ook een HDMI kabel geprobeerd ipv de scart, het resultaat is dat hij nu weer gewoon via de scart kabel is aan gesloten, zag namelijk geen verschil.

Het mooie van digilale tv is dat er steeds meer mensen dit willen hebben en bij je komen en je vragen welke decoder je moet nemen, nou laat ze de voordelen en de nadelen zien van de Humax gaan naar de winkel en komen thuis met een Samsung, en dan duurt het geen 2 dagen of ze zijn terug in de winkel om hem te ruilen voor de beste decoder die er is, DE HUMAX

------------1e review, 6-1-2009-----------
Hallo allemaal

Hier bij wil ik mijn bevindingen van de Humax met jullie delen.
De reden voor vervanging was dat mijn Nokia decoder(gaat naar de slaapkamer) de EPG niet goed werkte.
Alles aan gesloten van Humax met scart naar de Philips cineos lcd tv en optische kabel naar de JVC home set.
Alles werkt perfect prima beeld en geluid, doch zijn er ook wat nadelen en die zijn;
Teletext van het jaar nul (de TV heeft een goeie)
Opstarten Humax erg traag,
En de eerste minuut na het opstarten wat blokjes in beeld.

En ook zijn er voordelen;
Diverse aansluitingen mogelijk
Diverse bruikbare instellingen in de duidelijke menu's.
Goede afstandsbediening
Perfect beeld via scart
Wat zal HDMI dan goed zijn ga ik nog proberen.

Voor mij een super aankoop en is zijn geld zeker waard, maar zeg wel als je hem koopt dat je er tijd voor moet nemen om hem aan te sluiten dat scheelt een hoop ellende want er staan op deze forum veel problemen die voor komen kunnen worden als je de tijd neemt bij het aansluiten en de diverse instellingen van de Humax en ook van je tv goed uit te proberen.

Succes!

bert69 27-07-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Kastje afgelopen zaterdag aangeschaft nadat mijn 2e Samsung binnen een jaar de geest had gegeven. Erg veel tijd verspilt met het goed krijgen van NED 1, 2 en 3 in HD. Alle aanwijzingen van Humax opgevolgd maar niets hielp tot dat ik ergens op internet las dat spliters, te lange coaxkabels etc. problemen veroorzaken met het ontvangst van bovenstaande zenders. Ik heb een Monster contactdoos voor beveiliging tegen overspanning, hier gaat ook eerst mijn coaxkabel naar toe en van daar uit naar de settopbox. Deze tussenschakel weg gehaald (dusrechtstreeks vanuit de muur naar de settopbox) en ja hoor, perfecte ontvangst van NED 1, 2 en 3 in HD.

Dit even voor degene die nog met deze zenders problemen hebben, dit kan de oplossing zijn.

Voor de rest een prima ding, Degelijkheid zal zich nog moeten bewijzen, hopelijk is dit beter dan het Samsung drama.

Jarown 25-06-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Ik ben erg tevreden over deze decoder. Goed scherp beeld, beeld&geluid altijd netjes sync. Zowel standaard als HD-kwaliteit. Dit i.c.m met een Pioneer KRL-37V.

Onlangs is de nieuwe firmware binnengekomen (DELTA), waardoor in ieder geval de opstarttijd iets verkort is (10 a 15 sec).

Timer instellen voor een programma kan handig zijn, al gebruik ik 't zelf niet vaak.

Je eigen lijst met zenders samenstellen is wel handig. Je hoeft dan niet langs de (zwarte)zenders te zappen die niet in je pakket zitten. Om deze lijst samen te stellen, moet je wel alle zenders doorlopen en aan je lijst toevoegen, dus dat kost even wat tijd.

Een paar minpunten:

Het zappen zelf gaat snel, alleen duurt het een halve seconde voordat je beeld hebt. Dus vlot een rij zenders langslopen om te kijken of je iets interessants ziet, is er niet bij.

Teletekst is vrij standaard. Er zijn geen opties voor teletekst lezen met tv-beeld op de achtergrond of split-screen kijken. Door de (sub)pagina's bladeren gaat overigens wel snel.

Op het niet-HD model zit een Freeze-optie om 't scherm stil te zetten. Op dit model echter niet.

JS60 06-06-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Eind mei 2009 een HUMAX IRHD-5000C gekocht. Alles ingesteld en een mooi beeld, zeer mooi op HD. Daar ik veel opneem, (externe HDD recorder), omdat ik niet altijd op het betreffende tijdstip kan kijken en/of de reclameblokken kan doorspoelen kwam voor mij een groot het probleem naar voren. De HUMAX IRHD-5000C gaat via de time functie niet automatisch aan. Via veel forums kwam ik er achter dat een zeeeeer bekend euvel is en HUMAX er niets aan doet!. De timer moet bij de 5000C gezien worden als reminder en werkt alleen maar als het apparaat aan staat, doe je apparaat uit dan ben je alle ingestelde Timers kwijt, opletten dus met uitzetten. zie ook http://www.digitalekabeltelevisie.nl/decoder/humax_hd5000c/epg.shtml

Dit in tegenstelling tot de Humax IR FOX C, hier is de timer wel bedoeld als opneemfunctie. Dit geld ook voor de Samsungs.

FransJV 06-06-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Er is al veel over deze decoder geschreven vandaar een korte waardering.
Ben zeer tevreden. Is het gels dubbel en dwars waard.
Eindelijk beeld op mijn Sony LCD zoals het moet zijn.
HD is een openbaring. Zapsnelheid bevredigend. Installatie snel en simpel. Aansluiten, knopjes drukken en klaar. Gebruiksaaanwijzing nauwelijk nodig gehad.

morroder 01-06-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Als gebruiker van Ziggo kabeltelevisie was de Samsung DCB-H360R de eerste decoder die je kon kopen.

Echter, deze decoder was te vroeg op de markt gekomen gezien de litanie aan klachten op Internet over het toestel en/of over de aansluiting met de HDMI kabel op de TV.

Daarom gekozen voor de Humax IR-HD5000C. In het kort:

* prettig en snel zappen tussen zenders
* onthoudt de laatste zenders die je bezocht hebt
* installatie was zeer eenvoudig, het werkte in 1 keer, inclusief de firmware update!
* het werkt stabiel, geen resets nodig
* HD beeld is zeer gedetailleerd (je moet wel hiervoor een HD abonnement op de kabel hebben)
* SD is ook goed te noemen: RTL 4, RTL 5 zien er beter uit dan Ned. 1,2 en 3
* radio nog weinig geprobeerd, geen afleescherm voor zenders

Nadelen:

* aanzetten kost vrij veel tijd (45 sec)
* opstarten van teletekst gaat vrij langzaam, daarna worden pagina's zeer snel weergegeven

Los van deze kleine nadelen is het toestel zeer aan te raden, zeker in vergelijking met andere digitale HD decoders.

hondapower 17-05-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Deze decoder gekocht in het Ziggo HD startpakket.

Mijn ouders wilden graag digitale tv want analoog verdwenen de belangrijkste Duitse zenders. Dus dan moet je wel om...
Eerst nog nagevraagd of ze op wilden nemen, want dan was het de 5050 geworden.
Maar daar hadden ze geen behoefte aan.

Nu kun je kiezen voor een SD decoder, maar omdat HD tv toch langzaam aan aan het opkomen is, is de keuze voor een HD decoder veel logischer.

Ik woon zelf in UPC gebied en het verschil tussen scart en HDMI was bij mijn UPC box groot.
Dit verschil is er ook bij de Humax. Dat was nog een pre voor de HD decoder tov. de SD kastjes.

Mijn ouders hebben een oudere Sony lcd tv en daar was het verschil tussen scart en HDMI erg groot, zeker nadat we de Humax op 'altijd' 1080i hadden gezet. De box zorgt dan voor de belangrijke upscaling van SD zenders, dit doet ie echt veel beter dan de Sony tv.

De HD zenders zien er ook prachtig uit.
Gebruiksgemak is goed. De afstandbediening ziet er wel een beetje goedkoop uit maar doet zijn werk goed.

Enig nadeel van het kastje vind ik dat er alleen een optische digitale auido uitgang op zit ipv ook coaxiaal.

Maar mijn ouders zijn erg tevreden.
Ik heb mijn moeder telefonisch begeleid met het aansluiten en ze had het vrij snel zelf geregeld, incl zenders installeren enz.

Ook krijg je nog tot eind juni 50 euro terug bij aanschaf van het HD installatiepakket. Dus nu is je kans!

MLTheunissen 04-04-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

Sinds een week heb ik deze decoder en ik kan niets anders zeggen dam dat ik er tevreden over ben. Natuurlijk heeft hij nog een aantal bugs (zoals o.a. de lange opstarttijd) maar die zullen waarschijnlijk opgelost worden bij nieuwe software updates. Voorheen had ik een Humax IR-FOX als decoder waar ik ook al tevreden over was, maar deze gaat toch net een stap verder. Het beeld is prima (vooral de HD uitzendingen zijn een genot om te zien) en het gebruiksgemak is zeer goed m.u.v. de Teletext. Ik kan alleen maar hopen dat er snel meer HD-uitzendingen komen en dat er meer TV-zenders omschakelen van 4:3 naar 16:9 want 4:3 uitzendingen volgen via de HDMI is natuurlijk niet geweldig.

bugsfunny 30-03-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

De humax HD decoder een paar dagen in het bezit. Duidelijk beter en scherper beeld dan een standaard decoder van Samsung. De humax is erg gebruikersvriendelijk en makkelijk te bedienen. Wel wat problemen met de installatie gehad maar dat lag aan Ziggo en niet aan de decoder. Geeft de decoder een E48 of E52 foutmelding, probeer dan eens een ander netwerknummer in te voeren. De handleiding van Ziggo gaf voor mijn postcode netwerknummer 9004 aan maar dat werkte dus niet. Na netwerknummer 9003 ingevoerd te hebben werkt alles perfect.

de waart 23-03-2009
Geschreven voor: Humax IRHD-5000C tv tuner

apparaat nu 1 week in bezit, prima ding, wat kleine opstartprobleempjes maar dat lag meer aan mij dan aan het apparaat (het niet lezen van de handleiding, gewoon beginnen.....)
Gekocht via goedkopen.nl, A: ze hadden een leuke actie inclusief HDMI kabel, B: apparaat op voorraad en 24 uur levering. Het enige minpunt was dat het apparaat niet na 24 uur maar na 72 uur geleverd werd, beetje slordig. Beeld ziet er perfect uit, ik heb een panasonic plasma, HD-ready, ontvangst 76%. ik heb geen ervaring met andere decoders, maar over deze ben ik tevreden.